Tanssijat ja juoksijat

Olen tanssinut ennen kuin opin kävelemään ja aloittanut satubaletissa 3-vuotiaana, klassisessa baletissa 6-vuotiaana. Juoksu on ollut osa elämääni yli 15 vuoden ajan.

Olin yksi Suomen ensimmäisiä barreohjaajia, ja kehitin omat tuntikonseptini raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan barretunneille yhdistäen tanssitaustaani, äitiysfysioterapian osaamistani ja barrea. En tällä hetkellä opeta viikkotunteja, mutta pidän yksityistunteja kysynnän mukaan esimerkiksi yritysten virkistyspäiville ja polttareihin – kysy lisää.

Baletti on edelleen rakas harrastus, ja sen lisäksi kokemusta on kertynyt niin modernin afron, nykytanssin, street-, show- ja latinalaistenkin tanssien parista. Ymmärrystä tanssin maailmasta löytyy sekä omasta kokemuksesta, ohjaamisesta sekä fysioterapeuttiopintojen jälkeisistä täydennyskoulutuksista.

Niin tanssijoita kuin juoksijoitakin voivat vaivata lukuisat eri rasitustilat, kivut ja vammautumiset eri puolilla kehoa.
Lantionpohja on kovalla erityisesti paljon hyppyjä sisältävissä lajeissa, ja se voi konkretisoitua raskauden aikana ja sen jälkeen. Toki esimerkiksi virtsankarkailua on nuorten, synnyttämättömien tanssijoiden parissa paljon – ehdottomasti tärkeä asia, mistä pitäisi rikkoa turhia tabuja! Kiire lajien pariin palaamiseen synnytyksen jälkeen voi aiheuttaa jälkikäteen pulmia, mikäli keho ei ole valmis niin haastavaan harjoitteluun vielä. Tuen ammattitaidolla tässä matkassa; kuinka liikkua turvallisesti raskausaikana ja miten palautuminen voisi olla mahdollisimman optimaalista synnytyksen jälkeen.

Kuva: Sabrina Bqain